Een onafhankelijke jury – Annemie Boissevain van galerie ‘De Witte Voet’, Rianti Tjan,directeur van het ‘Europees Keramisch Werkcentum’ in Den Bosch en Frank Steyaart, keramist, keramiekverzamelaar en galeriehouder in Gent- selecteerden de kunstenaars voor de tentoonstelling van de Biënnale met als thema Ondersteboven/Topsy-turvy. Zij hadden de taak om uit 190(!!) inzendingen 31 exposanten te kiezen.
Orginaliteit, beeldende kracht van het werk, een goed gebruik van het materiaal klei en het op een verrassende wijze verbeelden van de thematiek waren de belangrijkste criteria die de juryleden hanteerden.
Tijdschrift: ‘Keramiek’ april 2012.

 

‘Dans en beeldende kunst zijn al eeuwenlang innige partners.Tussen beeldende kunst en acrobaten zijn de kruisbestuivingen eerder uitzondering dan regel. Marjo Claessen verbeeldt hen in klei. Zij begeeft zich in de bewegingen van de acrobaat, die zij in de tijd bevriest. In het bijzonder wordt Claessen geïnspireerd door wat een beweging kenmerkt: het tijdelijke dat direct wordt opgevolgd door het volgende vluchtige, het verplaatsen van het lichaam van de ene staat naar de andere. Mensen in en uit balans, dát wil zij vastleggen. Als het ware zegt zij: “Dit was een beweging. Deze dynamiek komt niet meer terug, als gevolg van de aard van de beweging.” Vluchtig en tijdelijk, een herinnering, die krijgt vorm in haar werk. ‘Artium Arcana.’

 

Zij toont haar eigen handschrift in haar werkwijze en compositie met ongebruikelijke luchtigheid. Wat opvalt is het warme kleurgebruik van haar glazuren. Wanneer je voor haar werk staat, lijken de lichamen te vibreren. Daar waar zij levendigheid en beweging in keramiek weet op te roepen, kenmerkt zich een schilderachtige uitstraling. Beweging was de eerste inspiratiebron, en eenmaal vastgelegd, weet zij die te handhaven in een theatrale sfeer.’ :Introductie bij de expositie bij ‘Artium Arcana.’